افزایش ۴۲ درصدی صادرات خشکبار ایران در سال ۹۹

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمود بازاری» اظهار داشت: پارسال ۷۷۶ هزار تن خشکبار ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از این میزان، صادرات پسته به تنهایی در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده و ۶۷ درصد از کل صادرات این گروه را در برداشته است که در مقایسه با مدت مشابه قبل از آن، نشان‌ از رشد ارزشی ۴۳ درصدی و رشد وزنی ۸۸ درصدی دارد.

این مقام مسوول گفت: چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، پاکستان، آلمان، روسیه، قزاقستان، ویتنام و افغانستان در زمره مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی محصولات خشکبار قرار دارند.

وی تاکید کرد: صادرات خرما در سال گذشته معادل ۳۳۹ هزار تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۳ درصد و به لحاظ وزنی ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازاری ادامه‌داد: صادرات کشمش نیز در سال ۹۹ معادل ۱۷۶ هزار تن به ارزش ۲۳۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی در ارزش و رشد ۴۸ درصدی در وزن است.

وی تاکید کرد: در صورت رفع چالش‌ها و موانع سر راه صادرات و همچنین تسهیل حمل دریایی و زمینی محموله‌ها، جهش قابل ملاحظه‌ای در صادرات این محصولات خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، در ۱۲ ماهه سال گذشته در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است.

سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش صادرات ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

(0) نظرات